eDienst Initiatieven

Brengt alle informatie bij elkaar en maakt het makkelijk, voor zowel gemeente als initiatiefnemer

eDienst Initiatieven

Geef initiatieven de ruimte

De Omgevingswet biedt straks meer mogelijkheden voor lokale initiatieven en participatie. Wil je de behandeling daarvan laagdrempelig, veilig en efficiënt uitvoeren? De eDienst Initiatieven brengt alle informatie bij elkaar en maakt het makkelijk, voor zowel gemeente als initiatiefnemer. Altijd met in het achterhoofd de gedachte dat het moet bijdragen aan een verbetering van de leefomgeving.

Het indienen van een initiatief als vooroverleg via het Digitale Stelsel Omgevingswet is voor veel burgers en bedrijven erg complex. Ook zijn initiatieven soms nog niet concreet genoeg om ze via deze weg te kunnen indienen. Hierdoor gaat veel tijd verloren aan schriftelijke en telefonische ondersteuning. Het uitwisselen van bestanden vindt plaats via meerdere kanalen (DSO, MijnOverheid, e-mail) en vaak is het niet mogelijk om grotere bestanden te versturen.

E Dienst Leefomgeving

Digitale Omgevingstafel

Zowel de initiatiefnemer als de gemeente zijn daardoor veel tijd, geld en energie kwijt om de juiste informatie te verzamelen voor de Omgevingstafel. Vanuit Centric Leefomgeving deel je de informatie eenvoudig met ketenpartners voor een digitale Omgevingstafel.

Met de Centric eDienst Initiatieven krijgt de initiatiefnemer een eenvoudig te gebruiken platform waarmee de gemeente alle informatie en bestanden automatisch in Centric Leefomgeving ontvangt. Het voordeel hiervan: je bundelt eenvoudig alle informatie voor de Intake-, Gebieds- en Omgevingstafel. Als initiatiefnemer log je in via DigiD, je beschrijft je initiatief en wordt via mail door de gemeente geïnformeerd wanneer het wordt behandeld op de intaketafel. De procesafhandeling wordt volledig gedaan in Centric Leefomgeving. De beslissing wordt vastgelegd en de burger of het bedrijf wordt geïnformeerd.

Alle informatie op één plek

Met de eDienst wissel je ook eenvoudig bestanden uit met de initiatiefnemer. Handig voor de initiatiefnemer, want alle informatie staat overzichtelijk op één plek. Daarnaast bespaar je tegelijkertijd op de kosten voor het eventuele gebruik van MijnOverheid Berichtenbox of de post.

Centric zorgt ervoor dat het platform veilig is. Deze online service draait in de cloud en voldoet aan strenge normen op het gebied van veiligheid en beschikbaarheid. Daarnaast is de eDienst Initiatieven aangesloten op DigiD en eHerkenning. De bekende (persoons)gegevens worden al automatisch voor-ingevuld, zodat je administratie geen gegevens meer hoeft over te typen. Dit scheelt tijd en voorkomt vervelende fouten in de administratie.

Geen technisch beheer meer

Dankzij de expertise van Centric heb je geen omkijken naar het technisch beheer. Centric is aanspreekpunt voor de volledige keten, van initiatief tot afhandeling. Anders dan bij eventueel gekoppelde webformulieren van derden is de eDienst direct gekoppeld aan Centric Leefomgeving. Hierdoor bespaar je kosten en tijd op het leveranciersmanagement.

E Dienst Leefomgeving 2

In de huisstijl van jouw gemeente

De vormgeving van de eDienst is eenvoudig aan te passen aan de huisstijl van je gemeente. Vanzelfsprekend zijn de eDiensten ook geschikt voor mobiele apparaten. Zo laat je inwoners en ondernemers hun zaken met de gemeente eenvoudig regelen wanneer het hén uitkomt. Geen betere service dan selfservice!

E dienst Leefomgeving